طراحی ساختمان با آجر قرمز
پروژه اوماه بوتو (به معنی خانه آجری)، به درخواست یک مشتری برای داشتن یک خانه اندونزیایی شکل گرفت. این ساختمان در نزدیکی معبد پری و سومور در منطقه جاوای شرقی واقع شده؛ جایی که محل زایش معماری خانه های تاریخی آجر قرمز که متعلق به دوران پادشاهی ماجاپاهیت می باشند است. در این طراحی ساختمان با آجر قرمز مصالح و تکنیک های ساخت، به این روستا که محل تولد صنعت تولید آجر قرمز است به ارث رسیده. شرکتی که معماری و ساخت این خانه را به عهده داشت، از صنعتگران این منطقه دعوت کرد تا در مراحل معماری و بخش های کلی پروژه، با مهارت خود به این گروه یاری برسانند. از دیگر عناصر اندونزیایی این ساختمان می توان به چوب بامبو، چوب معمولی و خیزران اشاره کرد.
طراحی خانه با آجر قرمز
آجر قرمز، اصلی ترین عنصر در این پروژه به شمار می رود. طراحان این ساختمان به این عنصر لقب “ژن” یا “سلول” ساختمان را داده اند. طرح آجرها با استفاده از تکنیک زمین ساخت صفحه ای (تکتونیک) شکل گرفته که نیاز به دقت بسیار بالایی دارد. این سازه های آجری زمین ساختی، ترکیبی از ظرافت طراحی، مهارت صنعتی و درک ذات و کیفیت مواد می باشد. حسن، مدیر پروژه آجری می گوید: “از بیرون، این معمار است که شناخته و معروف می شود. ولی در داخل، این صنعتگرانند که هنر خود را روی دایره می ریزند.”
این نوشته را حتما بخوانید: طراحی خانه ویلایی با آجر
آجرهایی که برای عرض درب و پنجره، طول آستانه و حتی در اتاق ها به کار رفته، ابعادی برابر با 5×10×20 سانتیمتر دارند. نمای این خانه، منحصر به فرد است و ذات تعامل گرایانه دارد. صنعتگران پیشکوست و سنتی، نه تنها در طراحی بلکه در ساخت این نما نیز دست داشته اند. سازه و دیوارهای بیرونی ساختمان، از شبکه ای از آجرهای منفذدار و سبک تشکیل شده. ورودی گاراژ، یک درب فلزی دولنگه دارد که پشت درب های چوبی روزنه دار مخفی شده.
پارکینگ موتورسیکلت ها، کفپوش زیبایی از جنس کاشی های سبز و زرد اندونزیایی دارد که مثل فرشی از موتیف های باتیک به نظر می رسد. آجرهای قرمز زینتی انتهای پارکینگ، با دقت نورپردازی شده و تمام فراز و نشیب های خود را به نمایش گذاشته اند. برخی از سازه های آجری این خانه مثل نمونه هایی که برای تکتونیک دیوار و کفپوش ها، و سرامیک های حمام به کار رفته، براساس موتیف های باتیک طراحی شده اند. گروه طراحی با این طرح ها بازی و آن ها را توسعه داده اند تا ریشه اصلی استفاده از آجر در اندونزی باستان را به نمایش بکشند. نتیجه این تلاش، مجموعه ای از ریتم های جذاب و ترکیب بندی های شاخص می باشد.
داخل خانه و بالای تلویزیون، یک طرح زیگزاگی زیبا از آجر به چشم می خورد. کابینت راه راه زرد و آبی، با کاناپه مدرن آبی و صندلی تاکیدی آبی هماهنگ شده. وسط سالن یک قالی اندونزیایی چشم نواز و روی آن، یک میز عسلی گرد قرار گرفته. از مضمون سنتی جاوا (جزیره ای بزرگ در کشور اندونزی) در طراحی این خانه استفاده شده و آن را به سه بخش اصلی تقسیم کرده: پندهاپا (بخش عمومی در قسمت جلویی خانه)، پرینگیتان (بخش انتقالی و گذار در میانه ساختمان)، و دالم (بخش خصوصی در پشت ساختمان).
در فرهنگ سنتی جاوا، بخش های مختلف خانه به طور افقی کنار هم قرار می گیرند اما در این پروژه از روش عمودی استفاده شده. طبقه اول، به بخش عمومی تبدیل شده. طبقه دوم شامل هال و نشیمن، و طبقه بالایی به اتاق های خواب تعلق دارد. طبقه پایین یعنی بخش عمومی از یک میز غذاخوری مشترک و 6 نفره که پشت سالن استراحت قرار گرفته تشکیل می شود.
چند ظرف چای رنگی و زیبا، را مزین کرده. این عموما از چوب و بتن ساخته شده ولی دیوار پشت اجاق گاز، با کاشی های شاد و طرحدار دکور شده. 5 چراغ آویز حصیری در ارتفاعات مختلف بالای میز غذاخوری آویزان شده و حس حرکت و جنبش را به فضا القا می کنند.
یک طرف پلکان مدرن این خانه با یک باغچه عمودی و پرتراکم تزئین شده. پله های بتنی این پلکان، پوسته ای از جنس چوب تیره و رنگ خورده دارند. یک طرف پلکان با نرده مشکی فلزی، و طرف دیگر آن با گلدان های سیمانی تزئین شده. از زیبایی و جذابیت باغچه عمودی، در داخل خانه هم استفاده شده.
اتاق عبادت یا همان مصلی، تماما از آجر ساخته شده و نماد Garbhagriha (خلوتگاه/جایگاه مقدس) می باشد. Garbhagriha که از ریشه سانسکریت به معنی حریم/عبادتگاه مقدس می باشد، به همه عبادت کنندگان، اصالت آن ها و هدف غایی از زندگی در این دنیا را یادآوری می کند.
سبک اندونزیایی طراحی ساختمان با آجر قرمز
فن و هنر طراحی، در جای جایِ درب های ورودی خانه نیز به چشم می خورد. این پنل های چوبی زیبا، نوری که از بیرون می تابد را از خود عبور داده و سپس به رقص درمی آورند. این روش در تمام طبقات طراحی ساختمان با آجر قرمز به کار رفته. چراغ های خیزران و حصیری، با این سازه های آجری هاشور خورده هماهنگی دارند. گوشه پاگرد هم یک کنج کوچک برای نشستن در سایه تعبیه شده.
کفپوش اتاق های خواب، از کاشی های صیقلی ساخته شده. هدبورد تختخواب، یک دیوار آجری قرمز با سطحی ناهموار و طرحی بی نظیر است. طراحی و طبیعی بودن مصالحی که در این اتاق به کار رفته، یادآور اثار فرانک لوید رایت است.
در کنج اتاق، کمدهای چوبی قرار گرفته.
اتاقک دوش در حمام، با کاشی های قرمز تزئین شده.
دیواره بیرونی مصلی طوری طراحی شده که نور خورشید در فضا منعکس نشود، تهویه هوا به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد و حریم خصوصی عبادت کننده تامین شود. سقف این اتاق، با آجرهایی که انگار از سقف آویزان شده اند دکور شده.
اتاق خواب بچه ها، تخت چند طبقه دارد تا از ارتفاع بلند سقف به نحو احسن استفاده شود. داخل و اطراف این تخت ها، کمد و کشوهای متعدد تعبیه شده.
میان دریایی از کاشی های سفید و آبی، یک وان حمام می بینیم.
تعدادی صندلی پاسیو، زیر خیمه خیزران بیرون خانه ساختمان قرار گرفته. در این عکس از طراحی ساختمان با آجر قرمز ، نمایی از درب ورودی خانه که تزئینات و ظریف کاری های چشمگیری دارد هم به چشم می خورد. این خیمه خیزران که جلوی درب ورودی نصب شده، با استفاده از مهارت و فنون بسیار ظریفی ساخته شده. در گوشه و کنار و تمام جزئیات این خانه، حاصل هنر و صنعت پیشه وران موج می زند.
منبع: home-designing
پیامتان را بنویسید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.