فرانک لوید رایت

خانه هایی با نقشه کشی و معماری مدرن

خانه هایی با نقشه کشی و معماری مدرنReviewed by آرین پاراکس on Apr 27Rating:

“۱۰ خانه با نقشه کشی و معماری شاخص که باید بشناسید”

با اینکه روند معماری مدرن از نقشه کشی ساختمان باز گرفته تا ابزار ساختمانی، روی حجم زیادی از معماری های مسکونی تاثیر گذاشته، اما بعضی اوقات به نظر می رسد تعداد مخالفان این سبک معماری ۱۰ برابر موافقان آن است. شاید بخشی از این دشمنی به خاطر نحوه شکستن سنت های کلاسیک توسط مدرنیزه است، اگرچه براساس برخی وقایع تاریخی معماری مدرن را از نئوکلاسیک قرن ۱۹ و انقلاب صنعتی تا ساخت قرن ۲۰ دنبال می کنند. بسیاری از دیدگاه های معماری مدرن بیش از حد ساده انگارانه است، حتی خانه های شاخص اوایل و اواسط قرن ۲۰ هم مجموعه ای است که شایستگی بررسی دوباره را دارد. این داستان درباره سری خانه های شاخص مسکونی به سبک معماری مدرن است که به خانه های غیرقابل نادیده گرفتن معروف شده اند و معماری و قصه هایی برای گفتن دارند. خانه هایی که در این بخش توصیف شده از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۵۱ ساخته شده اند، در دوران جنگ های جهانی و افسردگی شدید. همانطور که خواهید دید، این خانه ها و وقایع دیگری در تقبل و تاثیرگذاری معماری مدرن نقش مهمی داشته اند.


این “خانه قمار” نام دارد و در سال ۱۹۰۸ ساخته شده. نام شرکت ساختمانی آن Greene and Greene است و در کالیفرنیا واقع شده. این خانه اثری به یاد ماندنی از برادران Greene است که سبک و ابزار، هنر و کار دستی، ساختمان سازی با چوب ژاپنی و خانه های ییلاقی را ترکیب می کنند. خیلی ها خانه فیلم بازگشت به آینده را به یاد دارند، نمای ساختمان نقش عمارت دکتر را داشت (داخل عمارت در خانه دیگری از این برادران فیلمبرداری شده بود)، اما این خانه سزاوار است به خاطر معماری چوبی بی نظیرش توسط همه شناخته شود.

خانه برادران Greene

این خانه “Frederick C. Robie House” نام دارد، معمار آن فرانک لوید رایت است و در سال ۱۹۰۹ در شیکاگو ساخته شده. یکی از ابعاد نبوغ این معمار، نیاز مکرر او به کشف خود و معماریش بود، ۱ مدل بی نظیر در نقشه کشی و معماری ایجاد می کرد و سراغ مدل دیگری می رفت. این خانه یکی از نمونه های زمینه طراحی خانه فلاتی او بود که در اوایل ۱۸۹۰ به آن علاقه مند شد و بعدها برای پیگیری طراحی های دموکراتیک آمریکایی آن را رها کرد. ارتفاع کم خانه به خوبی بیانگر رابطه افقی خانه و چشم انداز معماری ارگانیک رایت است.

فرانک لوید رایت Robie House

نام خانه بعدی “Schröder” است، معمار آن Gerrit Rietveld نام دارد که در سال ۱۹۲۴ آن را در هلند ساخته. در نگاه اول طراحی این خانه به نظر ۱ نقاشی زنده می آید. ایده های سنتی ساخت و ساز برای داخل و بیرون ساختمان به چشم نمی خورد. به جای آن از خطوط، رنگ های پاشیده شده و صفحه به کار برده شده. این تفکرات در طراحی مبلمان و وسایل دکوراسیون داخلی این خانه هم دیده می شود که توسط معمار خانه انتخاب شده و خبر از تلفیقی می دهد که او و هم دوره ای های هلندی اش در عمر کوتاه حرکت “سبک” یاد گرفتند.

خانه Schroder

خانه ای که در زیر می بینید “خانه ساحلی “Lovell نام دارد، در سال ۱۹۲۶ در کالیفرنیا توسط معماری به نام Rudolph M. Schindler ساخته شده. این خانه مسکونی ۳ بخشی که برای مردی به نام Philip Lovell یکی از عاشقان معماری مدرن طراحی شد، روی ۵ ستون مجسمه وار بنا شد تا بالاتر از ساختمان های اطراف به چشم انداز اقیانوس دید داشته باشد. این بنای پهلوان پنبه نسبت به مسائل زمین لرزه ای هم مقاومت دارد، پس از تکمیل ساخت از زلزله ای که یکی از مدارس نزدیک به آن را نابود کرد جان سالم به در برد. معمار این خانه قبلا برای فرانک لوید رایت کار کرده بوده و تاثیر این همکاری را در برخی جزئیات می توان دید اما برای نقشه کشی و معماری داخلی از سبک و سلیقه شخصی خود استفاده کرده.

خانه ساحلی Lovell

خانه شاخص بعدی نامش هست “ویلای “Savoye، در سال ۱۹۳۱ در فرانسه توسط Le Corbusier طراحی و بنا شده. این خانه که در نزدیکی پاریس واقع شده و برای تعطیلات آخر هفته یک زوج ساخته شده، چه از لحاظ مسکونی چه غیره، یکی از شاخص ترین نمونه های معماری مدرن است. به خوبی ۵ ویژگی معماری این معمار که در دهه ۱۹۲۰ یاد گرفته را نمایش می دهد : بالا بردن خانه روی ستون های باریک، سردر آزاد که از سیستم ساختاری خانه مستقل است، پنجره های نواری که منطقی مشابه دارد، طراحی پلان و نقشه باز و باغچه ای در پشت بام که به هدف جبران زمین از دست رفته برای فوندانسیون خانه ساخته شده.

ویلای ساوای

خانه ای با نام Gropius، سال ساخت : ۱۹۳۷. معمار : Walter Gropius. واقع در ماساچوست. معمار این خانه موسس مدرسه طراحی و معماری  Bauhaus در آلمان بود که در سال ۱۹۳۷ به آمریکا مهاجرت کرد. در مدرسه مقطع تحصیلات تکمیلی رشته طراحی هاروارد در شهر ماساچوست تدریس می کرد و این خانه را برای خود و خانواده اش در ایالت شایر نزدیک دانشگاه ساخت. پنجره های نواری و سطوح سفید آن گویای هنرورزی Bauhaus است اما در زیر پوسته آن تاثیرات منطقه ای قوی دیده می شود.

والتر گروپیوس

خانه ای که در تصویر زیر می بینید “ویلای Mairea” نام دارد، در فنلاند در سال ۱۹۳۹ توسط Alvar Aalto ساخته شده. زوجی که این خانه را برای ییلاق تابستانی خود می خواستند، برای طراحی و ساخت آن آزادی کامل به معمار فنلاندی مذکور دادند. طراحی پلان و نقشه کشی ساختمان آن الهام گرفته از پروژه Fallingwater متعلق به فرانک لوید رایت در سال ۱۹۳۹ است که تصویر آن را در مجله ای دیده بوده. ایده طراحی خانه تابستانی فنلاندی اما مدرن است. نتیجه خانه L شکل ۲ طبقه، ۱ طراحی ویژه است که منظور معمار انگلیسی Colin St. John Wilson را از عبارت “سنتی دیگر از معماری مدرن” که انسانیت را به ایدئولوژی ترجیح داده، بیان می کند.

آلوار آلتو

خانه بعدی “Eames House, Case Study House No. 8” نام دارد که در سال ۱۹۴۹ در کالیفرنیا توسط Charles and Ray Eames ساخته شد. اگرچه این خانه/کارگاه چیزی نیست غیر از ۲ ساختمان مستطیلی که با اسکلت فلزی و پنجره ساخته شده، اما نمادی رنگارنگ است از درک طراحی خانه و پس زمینه ای عالی برای سازه ها و کلکسیون آن ها. طراحی داخلی ساختمان آن با حساسیت در مکانی شلخته ادغام شده که ثابت می کند مکان خانه به اندازه ایده آل های مدرن جهانی اهمیت دارد.

Charles and Ray Eames

“خانه شیشه ای” در سال ۱۹۴۹ در کانتیکت توسط Philip Johnson ساخته شد. این معمار به همان اندازه که طراح سبک های معماری بود، استدلال کننده آن ها هم بود. او و Henry Russell Hitchcock در نمایشگاه بین المللی معماری مدرن ۱۹۳۲ به تعریف تصور مردم از معماری مدرن کمک کردند. خانه شیشه ای این معمار که از خانه ای که در تصویر بعد خواهید دید الهام گرفته بود، ۲ سال قبل از آن تکمیل شد و اولین بنا از متعدد بناهایی است که این معمار در ملک خود New Canaan ساخت. ساختمان های بعدی از سبک های دیگری پیروی می کنند اما این نمونه بی صراحت و بی شرمانه مدرن می باشد.

خانه شیشه ای

آخرین خانه مدرن امروز “Farnsworth” نام دارد، در سال ۱۹۵۱ در ایلینوی توسط Ludwig Mies van der Rohe ساخته شد. مثل Walter Gropius، معمار این خانه هم قبل از جنگ جهانی دوم به آمریکا مهاجرت کرد، به شیکاگو رسید و رئیس موسسه تکنولوژی ایلینوی شد. تاثیر او در معماری پس از جنگ بسیار است، اما بیشتر تاثیر آن در طراحی پلان برج های اداری و دیگر ساختمان های شهری به چشم می خورد. او در غرب شیکاگو در کنار Fox river جعبه ای شیشه ای ساخت که بعد از شکایت صاحب خانه از معمارش، تبدیل به آخرین مکان مسکونی او شد.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *